Czarny Bez i ich "Wiedźma". To zapowiedź albumu "W Blasku Księżyca" i trasy koncertowej

2025-09-04 10:14

Czarny Bez to muzyczna podróż do odległych czasów w której snują opowieści o słowiańskich zwyczajach, wierzeniach, lękach i odwadze. Mocne gitarowe riffy, folkowy kobiecy głos z elementami białego śpiewu, industrialna elektronika i przeszywająca perkusja oraz maski sceniczne to znak rozpoznawczy grupy.

Czarny Bez

i

Autor: Materiały prasowe - fot. W. Różalski/ Materiały prasowe

Najnowszy singiel zespołu Czarny Bez ‘Wiedźma’ opowiada o kobietach, które posiadały specjalną wiedzę i umiejętności niedostępne dla przeciętnego człowieka. Samo słowo pochodzi od prasłowiańskiego rzeczownika *vědьma ( *věděti – wiedzieć). „Wiedząca” w czasach plemiennych była kobietą posiadającą umiejętności z zakresu leczenia oraz kontakt z siłami nadprzyrodzonymi.

Singiel ‘Wiedźma’ zapowiada wydanie drugiego studyjnego albumu grupy Czarny Bez “W Blasku Księżyca”. Premiera 9 października 2025 r.

Więcej o wiedźmach w mitologii słowiańskiej - Wiedźmy w dawnych wspólnotach mogły pełniły istotną funkcję: były łącznikiem w kontakcie ze światem duchowym, wróżbiarstwie ale też wspierały ludzi w leczeniu chorób. Ich działalność wpisywała się w system magicznego myślenia tamtych czasów i traktowana była z szacunkiem. Wiedźmy wykonywały czynności doraźne i praktyczne w odróżnieniu od żerców czy wołchwów, którzy organizowali sferę religijną. Wraz z upływem wieków stały się uzdrawiaczkami, szeptuchami, szeptunkami, babami, zielarkami czy zamawiaczkami. Różnie nazywano je w poszczególnych regionach naszego kraju.

Chrześcijańscy moraliści widzieli w kobietach istoty szczególnie podatne na magię. "Młot na czarownice" – tekst, spisany przez dominikańskiego inkwizytora Heinricha Kramera w 1487 roku określał kobiety jako słabsze moralnie od mężczyzn przez co łatwiej ulegają podszeptom szatana. Jedna z interpretacji mówi, że wiara w czarownice to wynik diabolizacji dawnych wierzeń występujących jeszcze na XV i XVI-wiecznej wsi. Za wiedźmę uznano wówczas kobietę zajmującą się czarami i czczącą diabła – czyli źródło jej nadprzyrodzonej mocy. Do utrwalenia takiego wizerunku przyczynili się kaznodzieje, rozpowszechniający wśród niepiśmiennej ludności informacje zawarte w drukowanych traktatach demonologicznych. Konsekwencje tego sposobu myślenia wszyscy znamy: stan ciągłego zagrożenia aresztowaniem, strach, procesy czarownic, tortury i widowiskowe egzekucje. Nie można podać dokładnej liczby, ale historycy szacują, że w całej Europie spłonęło na stosie około 500 tysięcy osób, z czego znaczną część stanowiły kobiety. Na terenie obecnej Polski, w okresie od XVI do XVIII wieku, zginęło od 20 do 40 tysięcy osób. Ostatnim znanym przypadkiem spalenia na stosie w Europie był wyrok wykonany na Barbarze Zdunk w Reszlu w 1811 roku.

2025_70_29 KMZ ASIA ZIENTERKSA TT2

Zespół Czarny Bez powstał w 2018 roku. Cztery lata później ukazał się ich debiutancki album “Ludzie, Duchy, Bogi”. W swojej twórczości nawiązują do mitologii i wierzeń słowiańskich. Mieszają industrial metal z motywami folkowymi i białym śpiewem. Ich wizerunek wspierany przez maski nawiązują do klimatu rave, goth, steampunk i motywów dystopijnego fantasy.

Czarny Bez od 2020 roku, kiedy zaczęli koncertować, zagrał ok. 120 koncertów. Sześć tras koncertowych oraz wiele imprezach plenerowych i festiwali (m.in. Castle Party Festiwal, Festiwal Wschód Kultury w Rzeszowie, Festiwal Rockowisko Zwierzyniec, Festiwal Mitologii Słowiańskiej w Owidzu, Folk Metal Pilgrims w Ostrawie, Summer Dying Loud, czy Zew się Budzi Festiwal w Cisnej). Dzielili scenę z takimi zespołami jak Materia, Hate, Lux Torpeda, Dezerter, Titus Tommy Gun, Farben Lehre, Jelonek, Wij, czy Nocny Kochanek (z którym zagrali wspólną trasę koncertową).

Czarny Bez to:

  • Luba - śpiew
  • Nadar - perkusja
  • Ciechan - gitara basowa
  • Widun - gitara, mandolina tenorowa, elektronika, teksty, produkcja muzyczna