Nowe pojazdy dla warszawskich policjantów
Zefiry, które trafiły do dzielnicowych ze Śródmieścia wiosną 2025 roku, poruszają się głównie po:
- warszawskiej Starówce,
- bulwarach wiślanych
- miejskich parkach.
Dzięki silnikowi o mocy 5,7 kW oferują zasięg do 80 kilometrów i maksymalną prędkość 60 km/h, co pozwala na komfortową i dynamiczną jazdę nawet w ciasnych uliczkach Starego Miasta.
Elektryczny Zefir to nie tylko oszczędność i zeroemisyjność, ale również wygoda i funkcjonalność. Dwumiejscowa kabina, hydrauliczna skrzynia transportowa, wspomaganie kierownicy i pełne wyposażenie drogowe czynią z niego idealne narzędzie do pracy w zatłoczonych przestrzeniach miejskich.
Jak wyjaśnia młodszy aspirant Sebastian Rylski, dzielnicowy ze Śródmieścia: - Na co dzień służy jako środek transportu w służbie dzielnicowego, do przemieszczania się po terenie Starego Miasta, w miejscach, gdzie poruszanie się większym radiowozem z różnych względów byłoby utrudnione. Ogromnym atutem tego pojazdu jest jego manewrowość i wielkość, ponieważ można nim poruszać się po wąskich uliczkach, jak też po parkowych alejkach.
Dzielnicowy dodaje, że zasięg pozwala na kilka dni pracy na jednym ładowaniu: - Przeważnie na jednej zmianie pokonuję trasę od 10 do 15 kilometrów, co daje cztery do pięciu służb na pojedynczym ładowaniu. To bardzo przyzwoity wynik.
Zefir przyciąga uwagę mieszkańców i turystów
Typ pojazdu sprawia, że radiowóz budzi zainteresowanie przechodniów. Policjanci zauważają, że dzieci chętnie robią sobie zdjęcia z Zefirem, a starsi dopytują o jego osiągi i możliwości.
Od Melexa do Zefira – historia elektryków w Warszawie
To nie pierwsze elektryczne pojazdy w warszawskiej policji. Już 15 lat temu na Starówce wykorzystywano Melexy do patrolowania ulic. Nowe Zefiry to jednak kolejny krok naprzód – oferują wyższy komfort, większy zasięg i nowoczesne technologie. Jak zaznacza redakcja Stołecznego Magazynu Policyjnego, to przykład, że "również w tym kierunku rozwija się tabor policyjnych pojazdów".
Zakup pojazdów był możliwy dzięki dofinansowaniu stołecznego ratusza oraz współpracy Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa i Komendy Stołecznej Policji. Celem projektu jest usprawnienie patroli w parkach, na bulwarach i skwerach, gdzie tradycyjne radiowozy nie zawsze mogą wjechać.
Dane techniczne nowego policyjnego Zefira:
- Silnik: elektryczny, 5,7 kW
- Zasięg: do 80 km
- Prędkość maksymalna: 60 km/h
- Masa: 732 kg
- Ładowność: 340 kg
- Czas ładowania: ok. 8 godzin
- Napęd: 2WD (na przednią oś)
- Wymiary: 2950 × 1430 × 1780 mm
- Prześwit: 30,5 cm
- Koła: 175/65 R14
- Wyposażenie: kabina z szybą i wycieraczką, kubełkowe fotele z regulacją, pasy bezpieczeństwa, radio, wspomaganie kierownicy, elektroniczna deska rozdzielcza.
Źródło: magazyn-ksp.policja.gov.pl
Obrazy Kossaka i Karpińskiego odzyskane przez mokotowskich policjantów: