Grupa Kino Polska świętuje w tym roku dwudziestolecie swojego kanały pod tą samą nazwą. To właśnie z tej okazji postanowiono przeprowadzić badanie, którego głównym celem było sprawdzenie stosunku Polaków i Polek do rodzimego kina - czy wciąż sięgamy po polskie produkcje? Czy są one w stanie wywołać w nas jakieś emocje? Jakie filmy oglądają przedstawiciele poszczególnych generacji? Który polski film cieszy się wśród widzów i widzek statusem najsłynniejszej i bawiącej do dziś komedii?
To właśnie takim aspektom przyjrzano się w badaniu "Popularność polskiego filmu wśród polskich widzów", które na zlecenie Kino Polska przeprowadziła Agencja Badawcza Zymetria. Miało to miejsce w czerwcu tego roku na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków - oto najważniejsze wnioski!
Generacje widzów i ich ulubione polskie filmy
Już pierwszy wniosek jest optymistyczny - okazuje się, że aż 59% Polek i Polaków ogląda polskie produkcje przynajmniej raz w tygodniu. Aż 3/4 badanych przyznało, że zwyczajnie lubi rodzime kino, a w tym gronie dominującą generacją są tzw. "baby boomersi", czyli osoby w wieku 58-65 lat. Jeśli chodzi o konkretne tytuły, ogół badanych orzekł, że najbardziej kultowym polskim filmem jest Janosik, drugim wyborem są Psy Pasikowskiego.
Skupiając się na podziale widzów i widzek na generacje, przedstawiciele Z-etek (16-29 lat) wskazali na najbardziej słynny dla nich film na, co może być pewnym zaskoczeniem, Korczaka, zaś generacja wyżej, Millenialsi (30-44 lata) za takowy uważa wspomniane już wyżej Psy. Dla Pokolenia X, czyli osób w wieku 45-57 lat, produkcją szczególną jest Rejs, zaś dla najstarszej grupy badanych jest to Potop.
Polecany artykuł:
Kino musi budzić emocje
W badaniu skupiono się także na aspekcie emocjonalnym i tak ogól badanych wskazał na film dla nich najbardziej wzruszający na Pianistę Romana Polańskiego, kolejno na liście znalazł się Znachor, czyli faworyt pod względem wzruszania dla "Baby Boomersów", choć i spore grono Millenialsów wskazało na ten tytuł. Z pewnością nie bez znaczenia jest tu fakt, iż jesienią ubiegłego roku na platformie Netflix pojawiła się nowa odsłona losów Profesora Wilczura.
Co natomiast bawi Polki i Polaków? Zwycięzcą w badaniu ogółu stał się film Kogel Mogel. Co zaskakujące, Millenialsi wskazali tu na prawdziwy klasyk klasyków, czyli Samych Swoich z 1967 roku.
Pełne wyniki badania i bardziej szczegółowe wnioski z niego dostępne są TU.