Więzienie za przekroczenie prędkości. Sejm przegłosował nowe przepisy

2025-11-13 4:31

Od lat debatowano nad zaostrzeniem kar dla piratów drogowych. W połowie 2025 roku przedstawiono propozycje zmian, a na początku listopada Sejm uchwalił nowelizację przepisów drogowych. Posłowie poparli m.in. kary za nielegalne wyścigi i driftowanie, ale największe kontrowersje wywołały nowe przepisy dotyczące przekraczania prędkości. Kierowcom, którzy np. jadą 80 km/h przy limicie 40 km/h, grozi teraz kara więzienia.

Kontrola prędkości w Warszawie

i

Autor: TOMASZ RADZIK / SUPER EXPRESS

Nowe przepisy: przekroczenie prędkości

Od 3 miesięcy do 5 lat więzienia będzie groziło za narażenie człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo uszczerbku na zdrowiu w wyniku rażącego przekroczenia prędkości oraz zasad bezpieczeństwa - zdecydowali posłowie, przyjmując jedną z poprawek KO do tekstu ustawy zaproponowanego przez rząd.

Na co najmniej na trzy miesiące za kratki trafi kierowca, który:

  • przekroczy prędkość 210 km/h na autostradzie,
  • przekroczy 180 km/h na drodze ekspresowej,
  • przekroczy 180 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • przekroczy 100 km/h w obszarze zabudowanym, 
  • przekroczy 80 km/h w miejscu, gdzie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.

W ustawie zaznaczono, że więzienie grozi temu "kto prowadzi pojazd mechaniczny w sposób rażąco naruszający zasady bezpieczeństwa, zagrażając innym uczestnikom ruchu, i jednocześnie przekracza prędkość".

Po wejściu w życie nowych przepisów kierowca, który przekroczy prędkość w terenie zabudowanym o 50 km/h otrzyma wysoki mandat, straci prawo jazdy na trzy miesiące, a dodatkowo trafi za kratki. 

"Nikt nie pójdzie do więzienia za samo przekroczenie prędkości"

Po fali komentarzy, do sprawy odniósł się minister sprawiedliwości Waldemar Żurek. "Nikt nie pójdzie do więzienia za samo przekroczenie prędkości. Nowe przepisy nie dotyczą kierowców, którzy jadą za szybko. Dotyczą tych, którzy jadą jak szaleni i świadomie stwarzają zagrożenie dla życia innych" - napisał na X. 

Jak wyjaśnił, "sąd może orzec karę więzienia, wtedy kiedy kierowca - łącznie:

  1. jedzie z rażąco nadmierną prędkością np. poseł Mejza pędzący ponad 200 km/h po drodze ekspresowej, czy najsłynniejszy polski pirat drogowy „Frog” prujący aż 240 km/h,
  2. łamie inne zasady ruchu drogowego (np. przejeżdża na czerwonym, wyprzedza na pasach),
  3. bezpośrednio naraża inną osobę na utratę życia lub zdrowia". 

"Prawo ma chronić rozsądnych kierowców i pozostałych uczestników ruchu drogowego, a nie piratów drogowych. Bez histerii. Z rozsądkiem" - podsumował minister Żurek. 

Kary za drift i nielegalne wyścigi 

Posłowie przyjęli m.in. definicję nielegalnego wyścigu - to rywalizacja co najmniej dwóch kierowców, którzy chcą pokonać określony odcinek drogi w jak najkrótszym czasie i z naruszeniem zasad bezpieczeństwa drogowego. Kary mają zlikwidować lub ograniczyć problem nielegalnych wyścigów czy rajdów na drogach, na których odbywa się ruch kołowy.

W pracach sejmowych wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha przypominał, że pomimo stałych działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w wyniku wypadków każdego dnia w Polsce giną średnio cztery osoby. Codziennie organizowane są też średnio po trzy potwierdzone nielegalne wyścigi samochodowe.

Oprócz nielegalnych wyścigów w ustawie zapisano definicję driftu - to „celowe wprowadzenie pojazdu w poślizg lub doprowadzenie do utraty styczności z nawierzchnią, chociażby jednego z kół pojazdu, wykonane w trakcie ogólnodostępnego zgromadzenia, bez wymaganego zezwolenia” i kary za nie. Nowy przepis dotyczy też motocyklistów, którzy jeżdżą na jednym kole.

Zmiany w organizacji spotów 

W przepisach doprecyzowano, że wymaga wcześniejszego zawiadomienia organu gminy spotkanie właścicieli, posiadaczy lub użytkowników pojazdów samochodowych na otwartej lub ogólnodostępnej przestrzeni, którego celem jest prezentacja pojazdów samochodowych w liczbie większej niż 10, w szczególności wprowadzonych w nich modyfikacji.

Tu również potrzebne było dodatkowe wyjaśnienie ze strony resortu sprawiedliwości. "(...) Spotkania powyżej 10 pojazdów wciąż będą legalne, o ile zostaną zgłoszone właściwej gminie. Udział w niezgłoszonym zgromadzeniu tego typu zagrożony jest wyłącznie minimalną karą grzywny (20 zł), chyba że wydarzenie powoduje tamowanie lub utrudnianie ruchu drogowego – wówczas grzywna może wynieść 1000 zł" - czytamy na gov.pl. 

Przepadek pojazdów i nawiązka na nowych zasadach 

Zaostrzone zostały zasady przepadku pojazdów - będzie on możliwy także, jeśli sprawca był trzeźwy, ale kierował pojazdem pomimo obowiązującego zakazu. Z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowani recydywiści z wielokrotnymi zakazami prowadzenia pojazdów - wobec nich sąd jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie mógł warunkowo zawiesić wykonanie kary pozbawienia wolności orzeczonej za naruszenie zakazu prowadzenia pojazdów. Sąd będzie mógł orzec dożywotni zakaz w przypadku skazania za niestosowanie się do wcześniejszych orzeczeń zakazu prowadzenia pojazdów.

Nowe rozwiązania ponadto podnoszą dolną granicę świadczenia pieniężnego, które orzekane jest obowiązkowo za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdówz 5 tys. zł do 10 tys. zł. Gdy przepisy nakazują przepadek pojazdu, a nie można tego zrobić, maksymalna nawiązka zastępująca konfiskatę wzrasta po uchwaleniu zmian ze 100 tys. do 500 tys. zł.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? 

Nowe przepisy po uchwaleniu wejdą w życie - zasadniczo - po 30 dniach od ich ogłoszenia. Teraz ustawa trafi do Senatu, później na biurko prezydenta. Teoretycznie nowe prawo mogłoby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. 

Limity prędkości w Polsce: na autostradach, drogach ekspresowych i poza obszarem zabudowanym 

Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu.

Dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 t to odpowiednio:

  • do 140 km/h - na autostradzie,
  • do 120 km/h - na dwujezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 100 km/h - na jednojezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 90 km/h poza obszarem zabudowanym;
  • do 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Dla pozostałych pojazdów powyżej 3,5 t:

  • do 80 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej.
  • dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia: do 100 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej;
  • do 70 km/h poza obszarem zabudowanym;
  • do 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Zarządca drogi może wprowadzić na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości w formie znaków drogowych, do których należy się bezwzględnie stosować. 

Źródło: PAP, gov.pl, eska.pl

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Jechali pod prąd "korytarzem życia". 6 kierowców namierzonych
Pokój Zbrodni
Izabela z Krakowa. Przełom po dwóch latach! Szukają sprawcy | Pokój ZBRODNI
Źródło: Więzienie za przekroczenie prędkości. Minister sprawiedliwości wyjaśnia