Jak kupują Polacy? Sprawdzamy, ile i na co wydają różne pokolenia polskich konsumentów

2025-10-02 13:37

Młodzi wydają na ubrania, jedzenie i rozrywkę, osoby w średnim wieku inwestują w podróże i przyjemności, a starsi koncentrują się na zdrowiu – tak pokazuje raport Autopay "Finanse Polek i Polaków 2025". Różnice wynikają nie tylko z podejścia do pieniędzy, ale też z etapu życia.

Jak kupują Polacy? Sprawdzamy, ile i na co wydają różne pokolenia polskich konsumentów

i

Autor: Freepik.com

Bez względu na wiek, najczęściej wskazywanymi wydatkami pozostają rachunki za prowadzenie i utrzymanie domu oraz koszty żywności i chemii domowej. Jednak to osoby po 55. roku życia najczęściej umieszczają te pozycje w swoim TOP 5. Kolejne miejsca na liście wydatków pokazują już znaczne różnice między pokoleniami.

– Różnice w zestawieniu głównych wydatków niekoniecznie są efektem wyznawania innych wartości czy podejścia do pieniędzy, a raczej etapu życia. Najstarsi chcą zadbać o zdrowie, bo coraz częściej zaczyna ono szwankować, średnie pokolenia są na etapie stabilizacji i inwestowania w edukację dzieci, a młodzi dopiero kształtują swoje życie zawodowe, znajdują nowe pasje, poznają nowych ludzi i miejsca, a zakup czy wynajem mieszkania jest często jeszcze przed nimi – mówi Jarosław Stankowski, Head of the Business Unit E-Commerce i Retail w Autopay.

Wolne środki – różne wybory

Najbardziej wyraźne kontrasty pokazuje analiza wydawania wolnych środków. W grupie wiekowej 18–34 lata najczęściej przeznacza się je na ubrania i kosmetyki (43 proc.), jedzenie poza domem (39 proc.) oraz hobby (22 proc.).

– Potrzeby konsumpcyjne i przyjemności dominują w budżetach młodych Polek i Polaków. Młodzi w większej liczbie przypadków decydują się na rozrywkę online, ale też często na elektronikę, co pokazuje, że przywiązanie do technologii i styl życia "always connected" odgrywają dużą rolę w sposobie zarządzania budżetem. Z drugiej strony, warto zauważyć, że to młodzi najczęściej przeznaczają wolne środki na sport – podkreśla Jarosław Stankowski.

Osoby w średnim wieku (35–54 lata) stawiają na podróże i konsumpcję. To właśnie w tej grupie wakacyjny wyjazd często okazuje się największym wydatkiem w ciągu roku. Częściej niż młodsi czy starsi inwestują też w elektronikę, hobby oraz zajęcia dodatkowe dla dzieci.

Polki i Polacy po 55. roku życia również chętnie przeznaczają wolne środki na podróże, ale w ich budżecie ważne miejsce zajmuje też profilaktyka zdrowotna i leczenie. – Widać wyraźny kontrast względem młodszych pokoleń, które na obszar zdrowia wydają zdecydowanie mniej. Osoby starsze częściej niż młodsze wskazują również, że nie posiadają wolnych środków finansowych, co przyczynia się do ich bardziej ostrożnego podejścia do budżetu domowego – dodaje Stankowski.

Bariery finansowe widziane oczami pokoleń

Młodzi (18–34 lata) jako największe wyzwanie wskazują koszty mieszkaniowe – tak uważa aż 43 proc. badanych.

– Kwestia ta jest złożona. Dotyczy nie tylko wysokich cen najmu, z którymi mierzą się osoby młode, ale także cen mieszkań. Wbrew stereotypom to właśnie najmłodsi oszczędzają najczęściej. Niemal połowa osób młodych, które mogą sobie na to pozwolić, odkłada środki na mieszkanie. To co niepokoi to fakt, że niemal jedna czwarta osób między 18 a 34 rokiem życia mierzy się z koniecznością ograniczania wydatków na jedzenie. Zatem, choć istnieje szeroka grupa osób, która przeznacza pieniądze na posiłki i spotkania na mieście, to jednak spora część młodych boryka się z brakiem wystarczających środków na ten cel – zaznacza Stankowski.

Osoby starsze za główną barierę uznają koszty opieki zdrowotnej. Jednocześnie, dzięki ostrożniejszemu podejściu do finansów, mają najmniejsze problemy z zachowaniem płynności finansowej.

Największe wydatki ostatniego roku

Wydatki ponoszone w minionych 12 miesiącach również pokazują różnice pokoleniowe. Dla osób po 55. roku życia największym obciążeniem finansowym był remont mieszkania lub domu (26 proc.), a zaraz za nim znalazły się koszty leczenia (23 proc.). Z kolei w przypadku młodszych respondentów największym wydatkiem był zakup sprzętu elektronicznego.

Co mówią te dane o Polsce w 2025 roku?

To zestawienie pokazuje, że w Polsce 2025 roku nie ma jednej wspólnej recepty na gospodarowanie pieniędzmi – są za to różne strategie, wynikające z wieku, sytuacji życiowej i priorytetów. W tle pozostaje jednak wspólny mianownik: każdy, niezależnie od metryki, szuka równowagi między obowiązkiem a przyjemnością.

Badanie "Finanse Polek i Polaków w 2025" przeprowadzono na zlecenie Autopay przez pracownię SATISFACE metodą CAWI. Wzięło w nim udział 1802 respondentów, co zapewnia reprezentatywność wyników.

Jak przygotować kosztorys dla banku? Doradca finansowy Murator FINANSE
Źródło: Jak kupują Polacy? Sprawdzamy, ile i na co wydają różne pokolenia polskich konsumentów