Wizualizacja Jelcza AP-02

i

Autor: Leszek_Peczyński

Autobus "ogórek" jak feniks z popiołów? Wspomóż odbudowę Jelcza AP-02!

2021-04-13 17:46

Był pierwszym przegubowcem na ulicach Warszawy. Dziś ma szansę na nie wrócić. Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej podjął się odbudowy Jelcza AP-02, zwanego "ogórkiem". Jednak na to potrzeba ogromnych pieniędzy, których klub ze względu na pandemię nie może zbierać w trakcie różnego rodzaju wydarzeń, jak robił to dotychczas.

Zaskakujące odkrycie podczas drążenia tunelu. Robotnicy odkryli tajemniczą sztolnię

Wrak z wyjątkową historią

Autobus miał zostać zrekonstruowany na 100-lecie warszawskich autobusów oraz 40-lecie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Przez pandemię nie udało się zrealizować tych planów.Należący do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej egzemplarz pochodzi z pierwszej partii produkcyjnej jelczy AP-02, wprowadzony został do ruchu 5 stycznia 1965 roku z numerem bocznym 2012. - To jest autobus ściśle związany z historią Warszawy. Na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego został zaprojektowany prototyp pierwszego autobusu przegubowego w 1962 roku. I on właśnie nawiązuje do tego przegubowca - mówi Marcin Żabicki, wiceprezes Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Po zakończeniu eksploatacji, w marcu 1972 roku został odsprzedany do Płocka, gdzie otrzymał numer 217 i stał się pierwszym „przegubowcem” w historii płockiej komunikacji miejskiej. Kres eksploatacji tego autobusu nastąpił w 1979 roku, kiedy został sprzedany jako złom użytkowy z przeznaczeniem na...komórkę. Na początku 2019 roku udało się odnaleźć w jednej z okolicznych wsi wrak pierwszego płockiego przegubowca z warszawskim rodowodem.

Kosztowna naprawa

W tym roku miłośnicy komunikacji chcą doprowadzić autobus do stanu surowego i wykonać prace spawalnicze. Jednak ze względu na bardzo zły stan wraku i jego niekompletność, przy odbudowie pojazdu konieczne będzie wykorzystanie elementów z innych pojazdów. - Dużo części musieliśmy pozyskać, albo dorobić. Nawet zakupiliśmy wrak z 3 pojazdów, który jest po prostu dawcą! - mówi Marcin Żabicki.Przygotowanie zawczasu szeregu elementów wyposażenia ma spowodować szybkie przeprowadzenie finalnego autobusu. "Ogórek" docelowo będzie atrakcją różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów okolicznościowych. Pytaniem pozostaje, czy warszawskie ulice poradzą sobie z jego gabarytami! - To jest bardzo długi, 18-metrowy pojazd. One już wtedy w latach 60. stwarzały pewne problemy na ulicach Warszawy, która nie była tak zatłoczona jak teraz - dodaje Marcin Żabicki.

Odrestaurowanie autobusu wyceniono na 200 tysięcy zł. Zrzutkę na ten cel możecie wesprzeć TUTAJ

Czy zdałbyś test na prawo jazdy? Tylko dla mistrzów kierownicy [QUIZ]

Pytanie 1 z 17
Czy za tym znakiem, w razie zatrzymania pojazdu wskutek zatoru drogowego, masz obowiązek zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5m?
Czy za tym znakiem, w razie zatrzymania pojazdu wskutek zatoru drogowego, masz obowiązek zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5m?

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected] Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!

Źródło: Autobus "ogórek" jak feniks z popiołów? Wspomóż odbudowę Jelcza AP-02!