Współpraca zespołu i fundacji miała polegać na tym by Behemoth Webstore, czyli sklep z merchem kapeli mógł wykorzystywać specjalne logo partnerskie „Firma z sercem” lub „Przyjaciel UNICEFu”. Każdy partner takiego programu wspiera finansowo UNICEF, a oprócz loga może skorzystać z pomocy organizacji w promowaniu siebie jako działających dla dobra innych
- Doświadczony zespół ekspertów UNICEF Polska wesprze Twoją firmę w budowaniu indywidualnego, innowacyjnego partnerstwa, odpowiadającego na potrzeby Twojego biznesu – czytamy na stronie opisującej program - Partnerstwo z UNICEF daje firmom możliwość ratowania życia najmłodszych, przy jednoczesnym osiąganiu celów biznesowych. Globalny zasięg organizacji, rozpoznawalność i wiarygodność pomagają osiągać wyniki biznesowe, budować pozycję marki, jednoczyć i angażować pracowników.
Jak przekonuje organizacja każda pomoc się liczy, ale w praktyce bez weryfikacji darczyńców nie może się obejść. Jest to zrozumiałe w przypadku, gdyby pieniądze miały pochodzić z przestępstwa, grabieży albo innych źródeł stojących w sprzeczności z prawem. Żadna organizacja nie chce sytuacji, gdzie musiałaby się potem tłumaczyć dlaczego przyjęła taką dotację.
Ostre słowa Nergala
Zespół Behemoth jest w istocie kontrowersyjny (w Polsce, bo na świecie już nie tak bardzo), a jego lider Adam „Nergal” Darski od lat jest ciągany po sądach przez religijnych fundamentalistów i „obrońców moralności”. Teraz jednak, gdy chciał zrobić coś dobrego… zderzył się ze ścianą.
- Niestety chcielibyśmy poinformować, że ze względu na charakter przekazów towarzyszących sprzedawanym produktom, nie możemy Państwa zakwalifikować do udziału w tym konkretnym Programie – czytamy w oficjalnej odpowiedzi UNICEFu. Zespół nie krył zawodu i rozgoryczenia na swoim Instagramie.
- Wstydźcie się UNICEF i UNICEF Polska – czytamy we wpisie – Brak mi słów. Czy NAPRAWDĘ chcecie pomagać dzieciom? Na szczęście są inne fundacje, które przyjmą pieniądze na dzieci. Legiony, zasugerujecie nam jakieś?
W komentarzach szybko pojawiły się propozycje rozmaitych organizacji charytatywnych zajmujących się pomocą dla dzieci, zatem prawdopodobnie Behemothowi uda się dopiąć swego i przekazać część pieniędzy ze sprzedaży swojego merchu na cel charytatywny.
UNICEF się broni: "Przykro nam"
Niedługo po naszej publikacji otrzymaliśmy oficjalne oświadczenie organizacji, która stanowczo zaprzecza odrzuceniu darowizny. Przekonuje, że odmowa udziału w programie nie jest zamknięciem drzwi przed zespołem i jeśli będzie on chciał pomagać inicjatywom UNICEFU, nic nie stoi na przeszkodzie.
– Muszę z całą mocą podkreślić, że wbrew doniesieniom medialnym UNICEF Polska nie odrzucił darowizny ze strony Behemoth Webstore. Przykro nam, że przedstawiciel firmy nagłaśniając całą sprawę w mediach społecznościowych wybiórczo wykorzystuje zapisy naszej korespondencji, pomijając fragmenty, w których na jego prośbę wskazujemy inne możliwości wsparcia naszej organizacji – mówi Jan Bratkowski, Rzecznik prasowy, UNICEF Polska. – Do wspierania UNICEF Polska zachęcamy wszystkich, ale we współpracy partnerskiej z firmami w ramach programów biznesowych kierujemy się jasno określonymi standardami oraz unikamy jakichkolwiek politycznych czy ideologicznych odniesień.
Jednocześnie rzecznik prasowy organizacji informuje w oświadczeniu, że zasady programu "Firma z sercem" pozwalają odmówić udziału w konkretnych przypadkach.
- Ze względu na przyjęte przez organizację standardy UNICEF Polska nie mógł zgodzić się na udział Behemoth Webstore w programie Firma z Sercem - czytamy w oświadczeniu - Prowadzone przez nas programy kierują się starannie wypracowanymi regułami współpracy z przedstawicielami świata biznesu. Mówią one wyraźnie, że Stowarzyszenie zastrzega sobie prawo odmowy udziału w programie firmom, których wizerunek, produkty oraz sposób działalności stoją w sprzeczności z wartościami wyznawanymi przez naszą organizację. Weryfikacja potencjalnych partnerów prowadzonych przez nas programów obejmuje także sprawdzenie, czy dana firma nie działa w jednej z branż, z którymi UNICEF nigdzie na świecie nie współpracuje (np. producenci broni lub alkoholu).
UNICEF niestety nie sprecyzował w swoim oświadczeniu, co konkretnie wpłynęło na decyzję odnośnie sklepu Behemotha. Grupa w ofercie swojego merchu nie zamieszczała nigdy broni, jednak miała już na przykład piwo produkowane dla zespołu specjalnie przez browar Perun. Strona Behemoth Webstore jest obecnie przebudowie i nie można sprawdzić jej aktualnej oferty.