Rozwój technologii znacznie ułatwia wiele procesów niemalże w każdej dziedzinie naszego życia. Nowe technologie oraz sztuczna inteligencja są wykorzystywane niemalże w każdym zawodzie, również w pracy związanej z żeglugą morską. Jednak sztuczna inteligencja z pewnością nie będzie w stanie zastąpić pracy latarnika.
Zawód latarnika - czym zajmuje się latarnik?
Praca latarnika to zajęcie, które w wielu osobach budzi romantyczne skojarzenia. Wizja samotnej, ale ważnej służby na straży bezpieczeństwa żeglugi, w otoczeniu szumu fal i krzyku mew, wydaje się być niezwykle romantyczna. Jednak rzeczywistość pracy latarnika, szczególnie w dzisiejszych czasach, znacząco różni się od tego romantycznego obrazu. Dziś, w dobie automatyzacji, wiele latarni jest w pełni zautomatyzowanych i zdalnie monitorowanych. Jednak obecność człowieka jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania latarni. Pracujący na stanowisku latarnika zajmują się obsługą i konserwacją systemów automatycznych, oświetleniowych i alarmowych, a także wykonywanie drobnych napraw oraz prac konserwacyjnych.
Zobacz także: Absolwenci tych kierunków mogą liczyć na najwyższe zarobki. Nawet 22 tys. zł miesięcznie!
To jeden z najrzadziej wykonywanych zawodów w Polsce
Praca latarnika nie jest popularna w Polsce. Jak podaje portal strefabiznesu.pl, według szacunków w kraju jest jedynie 19 osób, które wykonują tę pracę. Co ciekawe, nie ma dedykowanych studiów dla latarników, które przygotowują do wykonywania tego zawodu. Kluczowe umiejętności, które są wymagane w pracy latarnika, można zdobyć na specjalnych kursach technicznych. Przydatne może okazać się wykształcenie techniczne np. z zakresu elektryki, elektroniki czy mechaniki. Każdy, kto chciałby zatrudnić się na pozycji latarnika, powinien również posiadać dobrą kondycję fizyczną, a także cechować się samodzielnością i odpowiedzialnością, oraz odpornością na zmienne i niejednokrotnie trudne warunki atmosferyczne.
Ile zarabia latarnik?
Jak podaje portal strefabiznesu.pl, latarnicy mogą liczyć na zasadnicze wynagrodzenie w wysokości 5000 zł brutto. Dodatkowo mogą otrzymać także dodatki za długość stażu pracy oraz comiesięczną premię wynoszącą nawet do 20% wynagrodzenia brutto.
Praca latarnika to zajęcie, które straciło na popularności w dobie automatyzacji, jednak nadal jest ono kluczowe w zarządzaniu żeglugą morską i z pewnością w przyszłości nie zostanie całkowicie zastąpione przez sztuczną inteligencję.
Źródło: W tym zawodzie pracuje jedynie 19 osób w Polsce. Nie istnieją żadne studia, które do niego przygotowują