zdjęcia

Warszawa jak Kopenhaga i Oslo. Doki to kolejny etap rozbudowy Portu Praskiego

Wzdłuż nabrzeży dawnego portu zaplanowano osiedle - miasteczko z ogólnodostępną przestrzenią. W ramach koncepcji przewidziano bulwary i promenady spacerowe, a także mieszkania z widokiem na wodę, witryny handlowe w parterach oraz 13 mkw. zieleni, w tym ponad 400 drzew. Doki to kolejny etap trwającej już ok. 10 lat rozbudowy Portu Praskiego, który ma być realizowany na podstawie specustawy, tzw. lex deweloper. Projekt zakłada także modernizację pobliskiej szkoły podstawowej oraz udostępnienie basenów portowych i tzw. zielonego pirsu najbliżej Wybrzeża Szczecińskiego do celów rekreacyjnych. Ruszają spotkania informacyjne i konsultacje z mieszkańcami.

Spis treści

  1. Rozbudowa Portu Praskiego
  2. Doki to kolejny etap rozbudowy Portu Praskiego
  3. Nowe mieszkania w Warszawie. Osiedle nad Wisłą
  4. Baseny i wypożyczalnia sprzętu wodnego
  5. Konsultacje społeczne

Rozbudowa Portu Praskiego

Dotychczas na poprzemysłowym terenie między nowym pieszo-rowerowym mostem nad Wisłą i stacją metra Stadion Narodowy powstała śródmiejska zabudowa od strony ul. Okrzei. W dziesięciu budynkach wielorodzinnych znajduje się w sumie ok. 900 mieszkań z usługami w parterach, w tym: sklep spożywczy, przedszkole, liczne lokale gastronomiczne, poczta, punkty medyczne, a wkrótce także przychodnia. Wyróżnikiem tego miejsca jest połączenie centralnej lokalizacji z bezpośrednim sąsiedztwem rzeki. Kolejny rozdział metamorfozy Portu Praskiego otworzy na miasto obecnie niedostępny teren na nabrzeżu oraz jednym z pirsów i stanie się miejscem rekreacji dla każdego.

Doki to kolejny etap rozbudowy Portu Praskiego

Inwestor podkreśla, że Port Praski nie jest wciąż objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Aby przekształcić to miejsce, za zgodą samorządu i przede wszystkim z udziałem lokalnej społeczności, zdecydował się na zastosowanie dla Doków specustawy mieszkaniowej. Intencją Portu Praskiego jest, żeby istniejąca i planowana zabudowa była spójną całością, która jak brakujący puzzel uzupełni tkankę miejską w tej świetnie skomunikowanej i bliskiej centrum prawobrzeżnej części miasta, podkreślono w komunikacie prasowym.

Przedstawiony projekt spełnia lokalne standardy urbanistyczne i uzyskał wstępną pozytywną opinię Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy. Koncepcję w klimacie nadrzecznej dzielnicy przygotowała pracownia APA Wojciechowski Architekci. To jedna z największych firm architektonicznych w Polsce od lat związana z warszawską Pragą. Jej projektanci zrealizowali m.in. kilka budynków w Porcie Praskim, rewitalizację dawnej Fabryki Braci Borkowskich (Praga 306) oraz budynek PZO II na terenie dawnej Fabryki PZO, jak również znaną i wielokrotnie nagradzaną adaptację zabytkowej Elektrowni Powiśle. Są także autorami innego projektu położonego tuż nad wodą, gdańskiego osiedla Riverview.

Nowe mieszkania w Warszawie. Osiedle nad Wisłą

Założeniem projektantów była realizacja osiedla nad rzeką podobnego do europejskich dzielnic portowych Kopenhagi, Amsterdamu, Hamburga czy Oslo. Wysokość budynków od 5 do 7 pięter zachowuje jednak znajomą skalę zabudowy Starej Pragi i istniejącej części Portu Praskiego. Również kompozycja nowych brył nawiąże do lokalnego układu praskich kamienic. Zaproponowano też jeden budynek o wysokości do 10 pięter otoczony z trzech stron wodą, który wyróżni się wizualnie. Poza funkcjonalną przestrzenią do życia i spędzania wolnego czasu, zaplanowano ogrody deszczowe, zielone dachy, wykorzystanie energooszczędnych technologii oraz rozwiązania sprzyjające pieszym i rowerzystom.

W pierwszym etapie planowanych jest 337 mieszkań na nabrzeżu od strony ul. J. Zamoyskiego. W drugiej kolejności powstałoby 935 mieszkań na jednym z portowych pirsów. Przyszli mieszkańcy będą mieli do dyspozycji lokale jedno-, dwu-, trzy- i czteropokojowe o zróżnicowanych metrażach. W parterach przewidziano witryny handlowe lokali, takie jak np. piekarnie, kawiarnie, restauracje oraz małe sklepy i usługi typu apteka, kwiaciarnia, fryzjer czy siłownia.

Baseny i wypożyczalnia sprzętu wodnego

Pomiędzy budynkami pojawi się bujna roślinność, w tym ponad 400 drzew, która zajmie aż 25 proc. terenu i odmieni betonową nawierzchnię nabrzeża. Inwestor i projektanci chcą też udostępnić baseny portowe do celów rekreacyjnych i stworzyć m.in. wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz przystań do cumowania łodzi i kajaków. Doki nie będą ogrodzone, a ich nowe chodniki, kładki i ścieżki rowerowe zszyją istniejące szlaki komunikacyjne. Ruch kołowy zostanie przeniesiony do podziemnego garażu, a bliskość przystanków, stacji kolei i metra Stadion Narodowy znacznie ułatwi dojazd komunikacją miejską. Lokalizacja w pobliżu Wisły, Parków Praskiego i Skaryszewskiego, Bulwarów Wiślanych i miejskich plaż to idealne położenie dla osób ceniących kontakt z naturą, przekonuje inwestor.

Port Praski mając na uwadze zmiany klimatu oraz ważną rolę, jaką pełni zieleń w mieście nie będzie ingerował zabudową w południowy pirs położony od strony Wybrzeża Szczecińskiego. Tzw. zielony pirs to miejsce obecnie zaniedbane i niedostępne. Dlatego inwestor proponuje poddanie go niezbędnym zabiegom rekultywacyjnym z minimalną ingerencją w istniejącą roślinność, uzupełniającym nasadzeniom drzew i krzewów oraz wytyczeniu nieutwardzonych ścieżek pieszych. Jak podkreślono w komunikacie prasowy, Port Praski dołoży wszelkich starań, aby ten teren zachował swój naturalny charakter i pozostał dostępną dla każdego oazą przyrody w centrum Warszawy, jednocześnie wsłuchując się w głos strony społecznej.

Konsultacje społeczne

Dialog o inwestycji to szansa na wyrażenie swojej opinii i dostosowanie tego miejsca do realnych potrzeb mieszkańców. Wybrana procedura realizacji osiedla i partycypacja dewelopera w rozwoju dzielnicy Praga-Północ może przynieść korzyści dla mieszkańców okolicy - podkreślono w komunikacie. Port Praski zakłada sfinansowanie znaczących inwestycji towarzyszących, w tym modernizację Szkoły Podstawowej nr 50 im. Królowej Jadwigi i przebudowę skrzyżowań i ulic w sąsiedztwie. Ostateczną decyzję o możliwości realizacji projektu podejmą uchwałą radni m.st. Warszawy. Projektanci i inwestor zapraszają na otwarte spotkania informacyjne. Pierwsze odbędzie się 17.09 o 17:00 w Muzeum Warszawskiej Pragi. Kolejne zaplanowano 19.09 o 18:00 przez internet. Mieszkańcy będą też mogli omówić projekt podczas dyżuru 23.09 od 12:00-15:00 przy ul. Sierakowskiego 4a oraz w mobilnych punktach w okolicy stacji metra Stadion Narodowy (19.09, 12:30-15:30) oraz mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą (24.09, 13:00-16:00). Opinie można przesyłać na adres [email protected] i przez stronę dialog.portpraski.pl. Zbieranie uwag potrwa do 7 października 2024.  

Największy spektakl dronów w Polsce. Kilkaset dronów rozświetliło niebo nad Warszawą
Źródło: Warszawa jak Kopenhaga i Oslo. Doki to kolejny etap rozbudowy Portu Praskiego