Z badania "Efekt Heweliusza: jak Polki i Polacy odebrali serial Netflixa?" wynika, że Heweliusz osiągnął wśród widzów status produkcji „obowiązkowej” ze względu na zainteresowanie zdecydowanej większości badanych. Serial stał się też kamieniem milowym w standardzie realizacji polskich produkcji: 43% badanych uznało, że jakość realizacyjna Heweliusza zdecydowanie przewyższa ich dotychczasowe doświadczenia z polskimi serialami (drugie tyle badanych uznało, że jest wyższa). Największe uznanie widzów zdobyła gra aktorska (54%) oraz scenografia i realizm lat 90. (47%). Duży odsetek tej grupy wskazuje również na scenariusz oraz reżyserię (kolejno 37% oraz 36%).
Serial realizuje także ważną misję społeczną i kulturalną, ponieważ zdecydowana większość widzów (odpowiednio 81% i 79%) uważa go za istotny dla polskiej kultury i ważny w opowiadaniu o sprawach społecznych. Co więcej, aż 74% widzów przyznało, że serial zachęcił ich do poznawania innych ważnych dla Polski historii. To właśnie tematyka produkcji była jednym z głównych powodów (43%) obejrzenia produkcji. Z kolei jeden na trzech widzów sięgnął po serial przede wszystkim w wyniku zainteresowania historią najnowszą / latami 90.
Osobom oglądającym towarzyszyło przede wszystkim zaciekawienie (57%) i poruszenie (45%). Często badane osoby czuły również wzruszenie i smutek (w obu przypadkach 36%). Jest to także serial, o którym się rozmawia – po seansie 9 na 10 osób podjęło dyskusję na jego temat. Najchętniej rozmawiano o nim z rodziną (63%) i znajomymi (53%).
Serial, inspirowany historią zatonięcia promu MS Jan Heweliusz w 1993 roku, nie jest postrzegany tylko jako dramatyczne widowisko, lecz jako produkcja, która „realnie wpływa na to, jak Polacy rozmawiają o swojej przeszłości” i „o potrzebie pamięci”.
Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 5 do 8 grudnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1064 pełnoletnich Polaków.