„Cztery córki”, fabularyzowany dokument. Wys: Hend Sabri, Nour Karoui, Ichrak Matar, Majd Mastoura
Nominowany do Oscara i nagrody głównej Cannes dokument autorstwa uznanej reżyserki Kaouther Ben Hania w innowacyjny sposób łączy w sobie rzeczywistość z fikcją. Produkcja przedstawia historię czterech sióstr i ich matki.
Żyjąc w Tunezji rodzina zmuszona jest do przechodzenia przez zmienne nastroje polityczne, społeczne i kulturowe. Dziewczyny raz są zmuszane do noszenia hidżabu, raz do jego ściągnięcia. Nie mają prawa do decydowania o swoim losie, ciele, związkach. Rodzina pogrąża się w rozpaczy, gdy znikają dwie z sióstr, w wyniku ich powiązań z jedną z organizacji terrorystycznych. By przedstawić pełną historię oczami samych bohaterek, ale i pomóc im uporać się z traumami, Ben Hania w miejsce osób nieobecnych zatrudnia aktorów, którzy grają ich postacie. Matka córek, Olfa, również posiada swoją aktorską dublerkę, wchodzącą na plan, gdy dla samej matki emocjonalnie opowiadanie o losach rodziny jest niemożliwe.
Łącząc dokument z filmem fabularnym reżyserka stawia na wyjątkowy eksperyment, który nie tylko dogłębnie porusza, ale przede wszystkim zmusza do myślenia.
„Holy Spider”, thriller. Wys: Zar Amir Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Sina Parvaneh
Oparta na faktach historia dziennikarki Rahimi, która udaje się do Meszhedu, chcąc opisać sprawę seryjnego mordercy. Jego ofiary łączą dwie rzeczy: miasto i zawód – wszystkie są pracownicami seksualnymi.
Dziennikarka liczy na sprawne rozwiązanie sprawy przez policję, jednak ani policji, ani mediom nie prędko ku temu. Otwarcie podziwiają zabójcę, ich zdaniem zapewniającego miastu mniej grzechu na jego ulicach. Rahimi samodzielnie podejmuje się misji odkrycia sprawcy i oddania go policji, walcząc nie tylko o życie kobiet, ale też ich głos w debacie publicznej, walce z patriarchatem.
Obraz w reżyserii Ali Abbasiego, mającego na swoim koncie nagrodzony w Cannes i nominowany do Oscara film „Granica” oraz dwa odcinki serialu "The Last of Us", zbierał dobre recenzje i nagrody. Aktorka Zar Amir Ebrahimi za główną rolę wróciła ze Złotą Palmą z Cannes.
„Jutro czeka Was śmierć”, dramat. Wys: Morgane Ferru, Sven Schelker
Ekranizacja powieści o tym samym tytule, opowiadającej prawdziwe losy pary porwanej przez Talibów. Daniela i David wyruszyli kamperem na wymarzoną egzotyczną wyprawę. Gdy są już na jej końcowym etapie i planują powrót do domu zostają zatrzymani przez samochód, w którym znajduje się grupa Talibów. Grożąc parze bronią liczą na uzyskanie od nich dolarów – niestety, nie mają przy sobie żadnej gotówki. Żądni okupu oprawcy porywają Danielę i Davida w celu wyłudzenia okupu od ich rodzin.
O sprawie szybko dowiadują się rodziny i przekazują informacje do policji. Ta jednak w połączeniu z politykami i mediami nieudolnie próbuje wybrnąć z sytuacji, w międzyczasie poszukując zakładników. Skazani tylko na siebie porwani cudem uciekają z ich miejsca więzienia i znajdują dalszą pomoc. Przez długi czas Daniela Widmer i David Och byli jedynymi cywilami, którymi udało się zbiec z opresji Talibów.
„Lingui”, dramat. Wys: Achouackh Abakar Souleymane, Rihane Khalil Alio, Youssouf Djaoro
Samotnie wychowująca nastolatkę Amina każdego dnia ciężko pracuje, by zarobić na ich utrzymanie. Wpaja córce zasady religii islamu, licząc, że dziewczyna uniknie jej losu. Marina jednak od nauk jej religii woli imprezy przy basenie z rówieśnikami ze szkoły, którym tęskno do amerykańskiego stylu życia tamtejszych bogatych nastolatków.
Pewnego dnia Marina zachodzi w ciążę, której nie chce utrzymać. Aborcja jest zabroniona w krajach Islamu jak i przez samą religię, a Amina nie chce początkowo pomóc córce w poradzeniu sobie z sytuacją, karcąc ją za same myśli o aborcji. Z czasem postanawia pomóc córce, rozumiejąc, iż jest ona dla niej ważniejsza niż wyznawana przez nią religia i państwo, w którym żyją. Jednak nawet nielegalnymi sposobami dokonanie aborcji nie jest tak proste, jak chciałyby obie kobiety.