The Rolling Stones

i

Autor: Wikimedia Commons

Z historii rocka

Najsłynniejsze logo w historii rocka należy do The Rolling Stones. Jak powstało?

W 1971 roku, dokładnie 43 lata temu, po raz pierwszy zaprezentowano charakterystyczne logo formacji The Rolling Stones. Czerwone usta z wywalonym jęzorem stały się czymś niesamowicie kultowym. To zdecydowanie najsłynniejszy znak graficzny w historii muzyki (i to nie tylko tej rockowej).

Czerwony język Stonesów. To najsłynniejsze logo w historii rocka

Kiedy słyszymy nazwę The Rolling Stones, do głowy natychmiast przychodzą pierwsze skojarzenia. Jednym z nich z pewnością jest charakterystyczne logo, które po raz pierwszy zaprezentowano 6 kwietnia 1971 roku. To znak rozpoznawczy grupy i jeden z symboli popkultury. Czerwone usta z wysuniętym językiem są tak samo kultowe, jak znaczek Nike'a czy logo Coca-Coli. 

Radio Eska Rock: 10 złotych myśli klasyków rocka. To ponadczasowe sentencje

Autorem najsłynniejszego logo w historii rocka jest John Pasche, do którego zespół zgłosił się w 1970 roku. Wówczas był to 25-letni student Royal College of Arts w Londynie. Jego prace na własne oczy widział Mick Jagger, który specjalnie pofatygował się i odwiedził wystawę dyplomową Paschego. 

Wokalista The Rolling Stonesów spotkał się później osobiście z grafikiem, aby ustalić szczegóły współpracy. Jagger podsunął autorowi zdjęcie Kali, hinduskiej bogini czasu, śmierci oraz dnia ostatecznego, która była często przedstawiana z wysuniętym językiem. – Nie chciałem robić niczego w stylu indyjskim, bo uważałem, że szybko się to zdezaktualizuje. Wszyscy przechodzili przez taką fazę w tamtym czasie – stwierdził Pasche w rozmowie z amerykańskim dziennikiem "The New York Times". Zainspirował się jednak projektem i wykorzystał to w swojej pracy. 

Zaprojektowanie charakterystycznego logo dla Stonesów zajęło mu ok. dwóch tygodni. Po raz pierwszy pojawiło się ono na wewnętrznej okładce słynnego albumu "Sticky Fingers" z 1971 roku, na którym znalazły się takie utwory, jak m.in. "Brown Sugar", "Wild Flowers" czy "Sister Morphine". 

Przez lata błędnie jednak przypisywano autorstwo znaku "tongue and lip" Andy'emu Warholowi. Dlaczego? Amerykański artysta i przedstawiciel pop-artu odpowiadał bowiem za, równie słynną, okładkę krążka "Sticky Fingers", która przedstawia zbliżenie na spodnie z wszytym w kopertę winyla suwakiem. 

Pasche otrzymał za realizację projektu zaledwie 50 funtów. W 1972 roku otrzymał kolejne 200 funtów. W latach osiemdziesiątych sprzedał jednak swoje prawa autorskie do logo za ponad 20 tys. funtów. Usta z językiem symbolizują seksualność, bunt, a także siłę. – Od lat 70. logo The Rolling Stones "tongue and lip" to najbardziej seksualny symbol w kulturze – powiedział kiedyś gitarzysta Keith Richards (cytat za Polską Agencją Prasową). Nic dodać, nic ująć... 

Oto 5 ciekawostek o albumie "Goats Head Soup" zespołu The Rolling Stones:

Listen on Spreaker.