Pascal Wallisch, naukowiec stojący na czele zespołu badającego ten fenomen ramienia nowojorskiego Center for Data Science przekonuje, że tak naprawdę wystarczy maksymalnie pięć sekund, by nasz mózg dowiedział się, określił i zdecydował czy lubi dany utwór. To nie tylko naukowa ciekawostka, ale i informacja, która może wpłynąć na kształt całego rynku muzycznego.
Od dawna już nie wystarczy po prostu włączyć danego utworu na portalu streamingowym, by jego twórca i wydawca dostali tantiemy. Konieczne jest posłuchanie go przez jakiś czas, żeby algorytm zrozumiał, że wybraliście ten konkretny utwór, a nie jedynie „przeleciał” Wam podczas przewijania. Pokazywanie krótkich wycinków piosenek jest także popularną formą promocji całych płyt. Promo-mixy są popularne od dekad, a czasem wystarczy nawet kilka nut utworu w zapowiedzi płyty, by słuchacze wiedzieli czy to jest to, na co czekali.
Badania zespołu Pascal Wallischa przeprowadzono na grupie około 650 studentów i mieszkańców rejonu Nowego Jorku. Uczestnicy słuchali 250 utworów w całości oraz ich fragmentów po 5, 10 i 15 sekund. Naukowcy starali się przygotować próbki tak, by oddawały różne momenty kompozycji: intro, refren, zwrotkę lub inny fragment, by nie było jednej standardowej recepty na fragmentaryzację. Wzięto pod uwagę także zróżnicowany zestaw gatunków: od muzyki poważnej, przez jazz, hip-hop, country, R&B oraz soul aż po elektronikę i rocka. Słuchający utworów otrzymali możliwość oceniania ich w 7-stopniowej skali. Byli pytani także o to jak wiele razy słyszeli je wcześniej. Wyniki pokazały, że uczestnicy nie zmieniali raz zadeklarowanych sympatii, niezależnie od długości fragmentu. Co ciekawe, na odbiór danej piosenki nie wpływało to w jakiej kolejności wypadła na liście. Warto dodać, że zaledwie około jedna piąta piosenek była znana odbiorcom, a jednak odpowiedzi okazywały się znacznie bardziej przewidywalne.
Autorzy badania przekonują, że ta i inne tego typu analizy pozwalają znacznie lepiej zrozumieć jakie czynniki danej piosenki wywołują konkretne emocje wśród słuchaczy. To, czy dany fragment jest w stanie już w ciągu 5 sekund wywołać reakcję (pozytywną bądź negatywną) może być także interesującym źródłem analiz dla producentów przyszłych przebojów.