Ile czasu potrzeba by wiedzieć, czy polubimy daną piosenkę?

i

Autor: Pixabay

Ile czasu potrzeba by wiedzieć, czy polubimy daną piosenkę?

2023-03-16 21:59

Choć wiele utworów muzycznych ma złożoną strukturę i potrafi w środku zaskoczyć zmianą rytmu, melodii, instrumentarium czy stylistyki, to jednak nasz odbiór całej kompozycji buduje się w ciągu pierwszych kilku chwil. Zaskakujące prawda? Szczególnie, że na przykład takie „Bohemian Rhapsody” albo „Stairway to heaven” naprawdę nie zdradza na początku nadchodzącego rozwinięcia.

Pascal Wallisch, naukowiec stojący na czele zespołu badającego ten fenomen ramienia nowojorskiego Center for Data Science przekonuje, że tak naprawdę wystarczy maksymalnie pięć sekund, by nasz mózg dowiedział się, określił i zdecydował czy lubi dany utwór. To nie tylko naukowa ciekawostka, ale i informacja, która może wpłynąć na kształt całego rynku muzycznego.

Od dawna już nie wystarczy po prostu włączyć danego utworu na portalu streamingowym, by jego twórca i wydawca dostali tantiemy. Konieczne jest posłuchanie go przez jakiś czas, żeby algorytm zrozumiał, że wybraliście ten konkretny utwór, a nie jedynie „przeleciał” Wam podczas przewijania. Pokazywanie krótkich wycinków piosenek jest także popularną formą promocji całych płyt. Promo-mixy są popularne od dekad, a czasem wystarczy nawet kilka nut utworu w zapowiedzi płyty, by słuchacze wiedzieli czy to jest to, na co czekali.

Badania zespołu Pascal Wallischa przeprowadzono na grupie około 650 studentów i mieszkańców rejonu Nowego Jorku. Uczestnicy słuchali 250 utworów w całości oraz ich fragmentów po 5, 10 i 15 sekund. Naukowcy starali się przygotować próbki tak, by oddawały różne momenty kompozycji: intro, refren, zwrotkę lub inny fragment, by nie było jednej standardowej recepty na fragmentaryzację. Wzięto pod uwagę także zróżnicowany zestaw gatunków: od muzyki poważnej, przez jazz, hip-hop, country, R&B oraz soul aż po elektronikę i rocka. Słuchający utworów otrzymali możliwość oceniania ich w 7-stopniowej skali. Byli pytani także o to jak wiele razy słyszeli je wcześniej. Wyniki pokazały, że uczestnicy nie zmieniali raz zadeklarowanych sympatii, niezależnie od długości fragmentu. Co ciekawe, na odbiór danej piosenki nie wpływało to w jakiej kolejności wypadła na liście. Warto dodać, że zaledwie około jedna piąta piosenek była znana odbiorcom, a jednak odpowiedzi okazywały się znacznie bardziej przewidywalne.

Autorzy badania przekonują, że ta i inne tego typu analizy pozwalają znacznie lepiej zrozumieć jakie czynniki danej piosenki wywołują konkretne emocje wśród słuchaczy. To, czy dany fragment jest w stanie już w ciągu 5 sekund wywołać reakcję (pozytywną bądź negatywną) może być także interesującym źródłem analiz dla producentów przyszłych przebojów.

Najważniejsze utwory Kultu i Kazika Staszewskiego / Eska Rock