Coraz więcej mam za kierownicą
Średni wiek kobiet w Polsce decydujących się na macierzyństwo wynosi obecnie 28,4 roku i zbliża się do średniej europejskiej. Równolegle rośnie liczba kobiet kupujących samochody. Z danych sieci autocentrów AAA AUTO, należącej do Grupy AURES Holdings, wynika, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku sprzedaż samochodów kobietom niemal się podwoiła w porównaniu do analogicznego okresu pięć lat wcześniej.
– Im starsza mama, tym większe auto wybiera – mówi Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings. Młodsze mamy, około 25. roku życia, najczęściej wybierają niewielkie hatchbacki, kobiety po trzydziestce preferują kombi, natomiast mamy po czterdziestce najczęściej decydują się na SUV-y.
Jakie samochody wybierają młode mamy?
AAA AUTO przeanalizowało preferencje kobiet w wieku od 26 do 36 lat – czyli grupy wiekowej, w której najczęściej rodzą się dzieci.
Najpopularniejsze typy nadwozia:
- Hatchbacki – 33,1% (45% u młodszych kobiet),
- Kombi – 24,4%,
- SUV-y – 21,9%.
Najchętniej wybierane modele:
- Opel Astra – 6,2% udziału w sprzedaży,
- Škoda Octavia – 2,8%,
- Volkswagen Passat – 2,5%.
Kobiety najczęściej decydują się na auta z silnikami benzynowymi – wybiera je 55,8% klientek. Samochody z alternatywnym napędem, jak hybrydy czy elektryki, nadal nie są szczególnie popularne w tej grupie.
Komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim
Dla mam liczy się wygoda podróżowania z dziećmi, dlatego kluczowe są funkcje wspomagające kierowcę:
- 62% kobiet wybiera auta z tempomatem,
- 43% nie wyobraża sobie jazdy bez czujników parkowania,
- 1/3 mam decyduje się na automatyczną skrzynię biegów.
- Podróżując z dziećmi, szczególnie tymi młodszymi, kluczowa jest płynna jazda. Dzieci nie zawsze śpią podczas jazdy i często czegoś potrzebują. Właśnie dlatego aż 62% kobiet w wieku od 26 do 36 lat wybiera u nas samochody wyposażone w tempomat, 43% nie wyobraża sobie jazdy bez czujników parkowania, a jedna trzecia decyduje się na auto z automatyczną skrzynią biegów – podsumowuje Karolína Topolová.
AAA AUTO działa na rynku od 33 lat i jest częścią Grupy AURES Holdings, należącej do funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Firma sprzedaje rocznie ponad 100 tysięcy samochodów, obsłużyła już ponad 3 miliony klientów i posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce.
Audi Q7 S line 50 TDI, zdjęcia: