Wystawa „Ikony motoryzacji” jest pierwszą edycją planowanego corocznego cyklu prezentacji samochodów - wybitnymi dzieł techniki i designu. Jej celem jest przedstawienie aut ważnych w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywanych i trudno dostępnych. Temat ograniczamy do samochodu nowoczesnego, z ostatnich dekad, ale też kilkoma eksponatami z lat 60. XX w. Zgromadzone pojazdy reprezentują różne segmenty i etapy rozwojowe. Nacisk kładziemy na samochód sportowy – typ najsilniej przemawiający do emocji, atrakcyjny wizualnie, budowany z myślą o dostarczaniu przyjemności jazdy i poczucia prestiżu. Sprzyjający doskonaleniu kierowców w sztuce prowadzenia, a w kategoriach ewolucji technicznej będący poligonem testowym nowych, ambitnych rozwiązań. W ramach tego typu reprezentowane są najważniejsze kraje-producenci: tradycyjne i stale obecne, jak Włochy, Niemcy i Wielka Brytania, ustępująca im na tym obszarze Francja, Stany Zjednoczone ze swą specyfiką rozumienia i projektowania aut sportowych oraz Japonia, która od lat 90. dołączyła do ścisłej czołówki.
W ramach samochodów sportowych rozróżniamy egzotyczne superauta, których osiągi, czar emocjonalny i ekspresja przeważają nad walorami użytkowymi, Gran Turismo, czyli mocne i komfortowe samochody do pokonywania z klasą długich dystansów oraz mniejsze, lżejszego kalibru auta sportowe, wyróżniające się zwinnością i czuciem prowadzenia. Wystawę uzupełniają pojazdy nie zaliczane do sportowych, ale charakterystyczne, powszechnie kojarzone, istotne dla rozwoju designu lub z innych względów ważne w historii samochodu.
Ikony Motoryzacji - szczegóły wyjątkowej wystawy
Eksponaty wystawy „Ikony motoryzacji” plasują się na różnych etapach rozwoju nowoczesnej motoryzacji. Pokazują wzbogacanie samochodu o kolejne technologie, takie jak turbodoładowanie, napęd na 4 koła, robotyzacja zmiany biegów, nowe tworzywa i materiały. Ilustrują wzrost osiągów – łatwo zauważyć, jak nawet mniej elitarne spośród tych najnowszych dorównują w tym zakresie pojazdom z najwyższej półki z lat 80 lub 90. Nie oznacza to, że są pod każdym względem lepsze. W pewnych dziedzinach postęp jest bezdyskusyjny – przykładem wydajność silników, sztywność nadwozi, hamulce i światła. Jednak miłośnicy dawniejszych aut słusznie wskażą ich inne przewagi: w zakresie czucia i przyjemności prowadzenia, bezpośrednich reakcji, łatwości poruszania się malowniczymi wąskimi drogami, a nawet cech tak obiektywnych, jak widoczność z miejsca kierowcy. Prezentujemy pojazdy nowe i starsze w przekonaniu, że samochody z różnych lat warto oglądać i poznawać jako świadectwa swoich czasów, nie sugerując się porównywaniem liczbowych parametrów. Przekrój zebranych dzieł z dziejów ambitnej motoryzacji jest tak dobrany, by dawać kompletny obraz przemian w technice i stylu samochodu sportowego – aż po modele najnowsze, jedyne lub jedne z pierwszych w Polsce.