Zespół Linkin Park szturmem wkroczył na światowy rynek muzyczny natychmiast po wydaniu swojego debiutanckiego albumu. Nim jednak legendarny już Hybrid Theory ujrzał światło dzienne w październiku 2000 roku, grupa próbowała swoich sił na rynku z mniejszymi projektami. W 1997 roku wydane zostało demo Xero, gdy jeszcze zespół działał pod taką właśnie nazwą, a dwa lata później, w maju 1999 roku, ukazała się EP-ka, zatytułowana tak samo, jak późniejszy, przełomowy debiut.
Spór o EP-kę sprzed prawie 25 lat
W jej nagraniach brał udział basista Kyle Christner, który był muzykiem koncertującym i sesyjnym w Linkin Park w latach 1998-1999. To właśnie on zdecydował się pozwać Linkin Park. Christner twierdzi, że do tej pory nie jest uznawany za współautora minialbumu i nigdy nie otrzymał żadnych tantiem z tytułu jego sprzedaży. W pozwie basista twierdzi także, że jest współautorem wielu utworów, które trafiły na wydanie specjalne Hybrid Theory z 2020 roku, w tym m.in. Could Have Been, który nie był wcześniej wydany i She Could't , Chair, Step Up, a także innych, wymienionych w pozwie, w tym tych, które trafiły na płytę Forgotten Demos, Dalej Kyle twierdzi, że jego nazwisko zostało usunięte z wydań EP-ki, a on sam nigdy nie spotkał się z wyrazami wdzięczności od członków Linkin Park, choć Ci, jak twierdzi, "wielokrotnie korzystali z twórczych efektów jego pracy".
Co ciekawe, Christner twierdzi, że był przekonany, że partie basu na minialbum zostały nagrane na nowo po jego odejściu, jednak po bliższym przyjrzeniu miał zorientować się, że to jego grę słychać na projekcie z 1999 roku, a także na wybranych kompozycjach z wydania specjalnego debiutu Linkin Park sprzed trzech lat. Jako dowód na prawdziwość twierdzeń basisty wskazuje się fakt, że Chester Bennington dołączył do grupy już po nim.
Christner twierdzi, że co prawda w kwietniu tego roku przedstawiciel Linkin Park skontaktował się z nim, by poinformować go o tym, że przyznawane mu będą należne tantiemy na wybrane kompozycje, basista jednak chciał wskazania podstawy, gdyż twierdzi, że tak naprawdę brał udział w nagraniach dużo większej ilości kompozycji, niż te, za które chciano mu płacić. W czerwcu odbyło się kolejne spotkania, a Kyle wystosował list do Zarządu, w którym przedstawił swoje stanowisko. Kierownictwo Linkin Park miało jednak zaprzeczyć, by na jubileuszowe wydanie Hybrid Theory trafiły prace basisty, poza Could Have Been. Sam Christner twierdzi też, że utwory, których jest współautorem znalazły się na wcześniejszych kompilacjach w ramach serii LP Underground.
Innymi słowy, po przyznaniu, że Christner zagrał co najmniej na niektórych utworach znajdujących się w wydaniu specjalnym i przyznaniu, że Christnerowi przysługuje przynajmniej część „mechanicznych” tantiem, które są tantiemami płaconymi za kompozycje, pozwani odrzucili współautorstwo i współwłasność Christnera w przypadku spornych utworów - brzmi pozew.
Czego domaga się Kyle Christner?
Basista domaga się, by sąd ustalił, kto jest autorem kompozycji, będących przedmiotem sporu i odpowiednio rozliczył wszystkie zyski, jakie te do dziś generują. Christner domaga się także wypłacenia mu zaległych tantiem i opłacenia kosztów adwokackich. Jako pozwani w dokumencie widnieją Mike Shinoda, Brad Delson, Rob Bourdon i Joseph Hahn, firma zarządzająca Machine Shop i wytwórnia Warner Records.