wyjaśniamy

Żółty przycisk dla pieszych. Ma ukryte funkcje, jak z nich korzystać?

2024-01-17 15:51

Żółty przycisk na sygnalizacji świetlnej dla pieszych ma kilka ważnych funkcji, część z nich jest nieznana dla większości mieszkańców dużych miast. Po co montuje się żółte przyciski i do czego dokładnie służą? Wyjaśniamy.

W Warszawie jest ponad 880 sygnalizacji świetlnych. Ponad 630 z nich (oprócz najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, dostosowujące długość światła zielonego do natężenia ruchu. Jest to możliwe dzięki detektorom, które wykrywają ruch samochodów, rowerów i pieszych. Wykrywanie pojazdów odbywa się za pomocą pętli indukcyjnych, zatopionych w nawierzchni jezdni. Od kilku lat automatyczna detekcja obejmuje również rowerzystów i pieszych - wystarczy podejść w pobliże przejścia dla pieszych. Wówczas czujnik (wideo, termowizyjny lub radarowy) wykrywa pojawienie się pieszego w strefie oczekiwania i przekazuje komunikat do sterownika sygnalizacji - wyjaśnia warszawski ZDM. 

Automatyczna detekcja pieszych nigdy nie występuje jako jedyna metoda. Zawsze instalowany jest również żółty przycisk umożliwiający ręczne zgłoszenie (wciśnięcie) potrzeby zapalenia zielonego światła.

Żółty przycisk na przejściu dla pieszych. Do czego służy? Jakie ma ukryte funkcje?

Żółte przyciski, poza funkcją zapasowej detekcji pieszego, mają również inne zastosowania. W kasecie przycisku znajduje się sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna dla osób z dysfunkcją wzroku. Wibrację uruchamia się, wciskając guzik umieszczony pod spodem żółtej skrzyneczki. Dodatkowo, na bocznej ściance znajduje się plan tyflograficzny (dotykowy) przejścia dla pieszych. Dzięki temu osoby słabiej widzące mogą dowiedzieć się za pomocą dotyku, jaka jest długość przejścia dla pieszych, czy jest ono wyposażone w azyl itd.

ZDM zwraca uwagę, że ręczna detekcja pieszych za pomocą przycisków była dominującą metodą stosowaną w Warszawie w pierwszej dekadzie XXI w. Obecnie wszystkie nowe i remontowane sygnalizacje są wyposażone w czujniki wykrywające pieszych automatycznie. Nadal jednak jest wiele skrzyżowań gdzie są tylko przyciski. Takie miejsca są sukcesywnie modernizowane i wyposażane w automatyczne detektory.

Kładka czy przejście dla pieszych? Aktywiści chcą likwidacji kładki nad Ostrobramską