Beth Gibbons

i

Autor: Materiały prasowe - fot. Netti Habel

muzyczne nowości

Beth Gibbons (Portishead ) wydała swój debiutancki solowy album

2024-05-17 15:04

Beth Gibbons (Portishead ) wydała swój debiutancki solowy album zatytułowany "Lives Outgrown"! Zawierający 10 pięknych, nowych utworów nagranych w ciągu 10 lat, został wyprodukowany przez Jamesa Forda (Arctic Monkeys, Depeche Mode, The Last Dinner Party) i Beth Gibbons we współpracy z Lee Harrisem (Talk Talk).

Album dostępny jest w dwóch wersjach CD i aż trzech wydaniach winylowych: CD, CD Deluxe Edition, LP 140gram Black Vinyl, LP Deluxe 180gram Black Vinyl ,LP Exclusive Deluxe 180gram Black Vinyl + bonus art print.

"Lives Outgrown" jest, w pewnym sensie, najbardziej osobistym dziełem Beth do tej pory, wynikiem okresu ciągłej refleksji i zmian - "wielu pożegnań", jak mówi Beth. Pożegnań z rodziną, przyjaciółmi, a nawet z dawną sobą. Są to piosenki z napisane w momencie, kiedy patrzenie w przyszłość nie daje już tego, co kiedyś, a spojrzenie wstecz staje się nagle wyraźniejsze.

Najważniejsze kobiece albumy rockowe wszech czasów

Beth gdy pracowała z Lee Harrisem nad znalezieniem odpowiedniego brzmienia perkusji do piosenek, które pisała — stanęła w miejscu. Chciała odejść od standardowych beatów. „Już nie mogę słuchać werbla” — mówi. „Wiele rytmów dzisiaj jest irytujących, bo są już wielokrotnie wykorzystane”.

Przechodząc przez studio w Devon Barn, kopnęła w kartonowe pudło i - nie do końca żartując, zastanawiała się na głos, czy to nie lepsze brzmienie niż wszystko, co dotychczas próbowali. Harris z radością przyjął to jako wskazówkę. „Gdziekolwiek chciała iść, ja szedłem za nią” — mówi. Zaczęli więc grać na tym, co miało pod ręką. Pierwsza była drewniana szuflada. Potem pojawiły się naczynia Tupperware. Puszki były wypełnione groszkiem. "Szukaliśmy czegokolwiek, co brzmiałoby inaczej" - mówi Harris. Jego ostateczny "zestaw perkusyjny" obejmował naczynie do paelli, metalową blachę, fragmenty stołu mikserskiego i butelkę wody ze skóry bydlęcej jako werbel. Bęben basowy był skrzynią pełną zasłon.

A większość z tego było grane miękkimi pałeczkami do timpani. „Musiałem znaleźć sposób na uczynienie tego obecnym, ale nie dominującym” — mówi Harris — „I praktycznie cały album jest grany naprawdę cicho. Ma lekkie brzmienie. Nie jest to mocne bicie.” W rezultacie gra Harris’a jest dość nietypowa dla perkusisty: nie prowadzi rytmu, gra muzykę, która splata się wokół gitary i wokalu. Efekt jest subtelny, piękny i niezwykły.

Aby rozwijać ten nowy „drewniany” dźwięk, Beth poszła na zakupy i wróciła z workiem nowych instrumentów i różnych rzeczy takich jak juta, cymbały i coś, czego nikt nie znał nazwy, co brzmi trochę jak kontrabas, ale wygląda jak ukulele bez progów i ma grube, gumowe struny i jest koszmarem do strojenia. Kiedy producent James Ford dołączył do projektu, poszukiwanie dźwięku trwało dalej. "Mam dość silny zapał do wypróbowywania nowych rzeczy. A gdy Beth zrozumiała, że jestem gotowy, cały czas podawała mi instrumenty i coś czym mógłbym go uderzyć - pałeczki lub młotek - i mówiła: „wyciągnij coś z tego”. W pewnym momencie dała mi zestaw trzech fletów prostych. Nie grałem na flecie od szkoły podstawowej!".

Beth miała to gdzieś. "Nie próbujemy być filharmonią" - powiedziała mu. Poszukiwanie niezwykłych tekstur poszło jeszcze dalej. W otwierającym album utworze "Tell Me Who You Are Today" Forda można usłyszeć wewnątrz fortepianu, uderzającego w struny łyżkami. "Innym razem" -  wspomina, "ja, Lee i Beth czołgaliśmy się po studiu, kręcąc rurkami nad głowami i wydając odgłosy zwierząt, aby uzyskać ten przerażający dźwięk w pomieszczeniu".

Jeśli to wszystko brzmi jak zabawa, cóż, w pewnym sensie tak było. Prace nad Lives Outgrown trwały ponad dekadę, ponieważ były to długie poszukiwania – i to nie tylko dźwięku. Poza współpracą z  Kendrickiem Lamarem, Rustin Manem (2002)  i jej nagraniem Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego ("Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs)" 2014), ostatni raz słyszeliśmy Beth w "Third" (2008) Portishead, kiedy śpiewała o byciu "zmęczoną i zużytą" - i teraz kontynuuje ten wątek w piosence "Oceans".

Teledyski

Teledysk do pierwszego singla "Floating On A Moment" został wyreżyserowany przez uznanego artystę multimedialnego i reżysera Tony'ego Ourslera, odpowiedzialnego za teledysk "Where Are We Now?" Davida Bowiego.

 Przy drugim teledysku „Reaching Out” Beth współpracowała z artystą wizualnym Weirdcore (Aphex Twin, Arca), tworąc z nim interaktywne wideo. Film zawiera modele 4D Beth spadającej swobodnie w kinetycznym krajobrazie science-fiction. W miarę postępu filmu modele Beth zmieniają się, odzwierciedlając różne etapy jej życia, nawiązując do tytułu albumu "Lives Outgrown". Klikając i przytrzymując przycisk myszy, uruchamiamy interakcję i obracanie modeli, aby mieć poczucie, że próbują dotrzeć do siebie w nieprawdopodobny sposób.

Tuż przed premierą został opublikowany trzeci singiel - „Lost Changes”. Sugestywny teledysk to debiut reżyserski uznanej brytyjskiej fotografki Juno Calypso, znanej ze swojej niezwykle kobiecej, pełnej humoru i głęboko złowieszczej sztuki.

Sprawdź ciekawostki o "Live Through This" Hole: