Statek Khatanga porzucony przez Rosjan w porcie w Gdyni

i

Autor: Braveheart / Wikimedia, Creative Commons

wiadomości

Tankowiec "Khatanga" opuści Gdynię? Rosyjski wrak czeka na zgodę z Danii

2025-05-07 10:51

Rosyjski tankowiec "Khatanga", który od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, wkrótce może opuścić Polskę. Jednostka, uznana za odpad, czeka na niezbędną dokumentację z Danii, gdzie ma zostać zutylizowana. Co dalej z wrakiem i jakie koszty ponosi Port Gdynia?

Tankowiec "Khatanga" gotowy do opuszczenia Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) poinformował, że tankowiec "Khatanga" jest w pełni przygotowany do opuszczenia portu. Rosyjska jednostka, która od 2017 r. cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi.

Rzeczniczka prasowa ZMPG, Kalina Gierblińska, przekazała, że tankowiec "Khatanga" jest w pełni przygotowany do opuszczenia portu. Wszystkie działania techniczne i środowiskowe zostały zakończone, a znajdujące się na jednostce płyny paliwowe zostały całkowicie usunięte. Statek został zaklasyfikowany jako odpad zgodnie z obowiązującymi regulacjami Unii Europejskiej.

Procedura usunięcia tankowca – międzynarodowa współpraca

Kalina Gierblińska zaznaczyła, że procedura wyprowadzenia jednostki oraz przetransportowania jej do stoczni w Danii, posiadającej certyfikację UE do utylizacji tego typu odpadów, jest procesem wieloetapowym i wymaga współpracy międzynarodowej.

Obecnie Port Gdynia oczekuje na niezbędną dokumentację od duńskiego odpowiednika Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska – Miljøstyrelsen (Danish Environmental Protection Agency), podlegającego duńskiemu Ministerstwu Środowiska. Bez tych dokumentów nie można rozpocząć operacji wyprowadzenia statku.

Zgodnie z zarządzeniem Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 5 lutego br., termin wyznaczony na usunięcie jednostki upływa w poniedziałek 5 maja.

Przedstawicielka gdyńskiego portu podała, że Port Gdynia oraz Urząd Morski w Gdyni pozostają w pełnej gotowości operacyjnej, a opóźnienie wynika wyłącznie z oczekiwania na dokumentację strony duńskiej. Według zapewnień instytucji zaangażowanych w ten proces, dokumenty zostaną przekazane stronie polskiej możliwie jak najszybciej.

Wszystkie działania są prowadzone w ścisłej współpracy oraz pełnym porozumieniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Urzędu Morskiego w Gdyni.

Dlaczego "Khatanga" utknęła w Gdyni?

Gdyński magistrat podaje, że zbiornikowiec "Khatanga" ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło.

W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość, przez co "Khatanga" pozostała w porcie. Z biegiem lat coraz bardziej pogarszał się stan techniczny statku.

Zagrożenie dla bezpieczeństwa i działania Urzędu Morskiego

Na początku lutego br. Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), gdyński port został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku "Khatanga", który stoi w porcie od 2017 roku. Jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.

Rzeczniczka prasowa UMG, Magdalena Kierzkowska, przekazała, że dyrektor UMG wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia tego statku.

Wskazywała, że są to działania, które zmierzają do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym jest obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi. Statek jest bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie stanowi potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej.

Zapewniała, że "Khatanga" jest pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.

Koszty postoju i roszczenia wobec rosyjskiego armatora

W lutym przedstawicielka gdyńskiego portu informowała, że ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora. Rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych.

Ministerstwo Infrastruktury informowało też, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.

Media przekazywały, że rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków.

Trójmiasto Radio ESKA Google News
Pomorskie. ORP "Sokół" już dostępny dla turystów
Źródło: Tankowiec "Khatanga" opuści Gdynię? Rosyjski statek czeka na zgodę z Danii