Zespół Rage Against the Machine został założony w 1991 roku, a już rok później ukazał się debiutancki krążek grupy Płyta zatytułowana eponimem miała swoją premierę dokładnie 3 listopada 1992 roku i od razu wzbudziła duże zainteresowanie odbiorców i krytyków. Duży wpływ na to miała otwarcie antypolityczna i antysystemowa wymowa wszystkich kompozycji, jakie złożyły się na album. Pierwszym promującym go singlem został, wydany na dzień przed premierą krążka, Killing in the Name. Numer został zainspirowany historią Rodney'a Kinga, który padł ofiarą brutalności policji - atak ten doprowadził do zamieszek, jakie miały miejsce w Los Angeles wiosną 1992 roku. Kawałek bardzo szybko stał się znakiem rozpoznawczym zespołu, a siedemnaście lat po premierze zyskał miano... świątecznego numeru jeden na brytyjskiej liście przebojów. Jak do tego doszło?
Nietypowa kampania
W 2009 roku rozpoczęła się nietypowa walka o pierwsze miejsce na brytyjskiej liście przebojów w okresie świątecznym. Radiowcowi Jonowi Morterowi bardzo zależało na tym, by po raz kolejny, piąty już rok z rzędu, nie należało ono do zwycięzcy ostatniej edycji programu "The X Factor". Mortenowie stworzyli na Facebooku grupę, na której rozpoczęli kampanię "Rage Against X Factor" - miała ona na celu zachęcanie ludzi do kupna i słuchania debiutanckiego singla RATM z zaznaczeniem, że część zysków zostanie przekazana na konkretny cel charytatywny. Z czasem utworzona została specjalna strona internetowa Justgiving, za pośrednictwem której zbierano środki na rzecz organizacji Shelter, zajmującej się wspieraniem osób w kryzysie bezdomności. Twórca formatu X Factor, Simon Cowell, potępił całą akcję, czym zapewnił jej tym większy rozgłos, a o kampanii zaczęły pisać duże media.
Wsparcie gwiazd i sukces akcji
W końcu o całej akcji wypowiedzieli się sami zainteresowani - Tom Morello nie ukrywał, że ma nadzieję na to, że zakończy się ona sukcesem, gdyż fakt osiągnięcia numeru jeden na liście w okresie świątecznym z kawałkiem antysystemowym byłby najlepszym wyrazem anarchii. Z czasem "Rage Against X Factor" zaczęła być popierana przez największe nazwiska branży - muzycy Muse i The Prodigy Dave Grohl, a nawet Paul McCartney wyrazili swoje zainteresowanie całą kampanią.
Całość zakończyła się dużym sukcesem - kawałek Killing in the Name zajął pierwsze miejsce na brytyjskiej liście przebojów dokładnie 20 grudnia 2009 roku, co oznacza, że dołączył do grona świątecznych przebojów w Wielkiej Brytanii. Kampania cieszyła się dużym zainteresowaniem też w Irlandii, gdzie singiel zajął drugie miejsce na liście. To jednak nie koniec - dzięki całej akcji numer trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako Najszybciej sprzedający się utwór cyfrowy w Wielkiej Brytanii w ciągu pierwszego tygodnia od rozpoczęcia akcji.