Jak się opalać żeby uniknąć oparzeń i czerniaka?

2022-06-23 16:21 Joanna Szatecka
Zdjęcie ilustracyjne
Autor: Pexels / fot. Tenerife Photographer

Wakacje, to niewątpliwie czas, w którym wiele osób stara się odpocząć, wygrzewając na słońcu. Chociaż samo opalanie się nie jest złe, to jednak należy to robić mądrze, bo zbyt długie przebywanie na słońcu może nam zaszkodzić. Jak się ładnie i zdrowo opalić, a nie „spalić”? Zapraszamy do artykułu.

Sposoby na ładną i zdrową opaleniznę

Jak bezpiecznie się opalać, żeby nie zaszkodzić swojej skórze? Przede wszystkim należy pamiętać, że ze słońca należy korzystać z głową. Delikatna opalenizna doda każdemu uroku, ale poparzenia słoneczne i schodząca płatami skóra już nie. Warto więc zadbać o to, aby w trakcie opalania nie narażać się na szkodliwy wpływ promieniowania UV.

To właśnie promienie UV są główną przyczyną przyspieszonego starzenia się skóry. Osoby, które lubią ciemną opaleniznę muszą się liczyć, z tym że ich skóra nie tylko szybciej się zestarzeje, ale także, z tym że opalanie się zwiększa ryzyko zachorowania na groźny nowotwór skóry – czerniaka. Niestety czerniak jest nowotworem złośliwym co oznacza, że śmiertelność osób, u których go wykryto jest bardzo wysoka. Ponad 90 proc. zmian skórnych (przebarwienia, zgrubienie naskórka, itd.) powstaje w wyniku szkodliwego działania promieniowania słonecznego (UV). Szacuje się, że do 65. roku życia u co trzeciej osoby przynajmniej raz rozwinie się rak skóry. Statystyki podawane przez lekarzy nie są optymistyczne, zwłaszcza dla osób o jasnej karnacji i tych które uwielbiają wylegiwać się na słońcu.

Jak się opalić, a nie "spalić"?

Żeby nasza skóra wyglądała młodo i żeby nie nabawić się raka skóry warto zapamiętać kilka prostych zasad, które mogą nas przed tym uchronić.

  • Godziny opalania. Staraj się unikać ekspozycji na mocne słońce między godz. 10:00 a 16:00. Warto wiedzieć, że dawka promieniowania ultrafioletowego przyjęta przez godzinę – od godziny 8 do 9 rano, odpowiada dawce 15-minutowej przyjętej o godzinie 13. W słoneczne i gorące dni lepiej w tych godzinach relaksować się w cieniu. A jeśli planujecie aktywność w tych godzinach, to konieczna będzie wysoka ochrona UV, na przykład krem z filtrem SPF 50.
  • Krem z filtrem to podstawa. Wysokość filtra powinna być dobrana do twojej karnacji i stopnia nasłonecznienia. Należy pamiętać, że kremy z filtrem do 12 SPF nie zapewniają praktycznie żadnej ochrony latem. W upalne dni lub gdy wyjeżdżamy w ciepłe kraje, musimy zastosować filtr bardzo wysoki (SPF 30-50) lub ultrawysoki (SPF >50). Warto pamiętać, że nawet stosując preparaty z filtrem można zapewnić skórze ładny, ciemniejszy koloryt. „Smażenie się na słońcu” bez kremu z filtrem może nam zapewnić jedynie oparzenia słoneczne i staro wyglądającą skórę.
  • Posmaruj się kremem przed wyjściem na plażę. Krem ochronny na skórę należy nakładać po raz pierwszy 15-30 minut przed wyjściem na słońce, a następnie ponawiać aplikację co 2 godziny albo po każdym wejściu do wody czy spoceniu się.
  • Wsuń na nos okulary z filtrem UV. Skóra wokół oczu i na powiekach jest bardzo delikatna dodatkowa bariera UV w okularach zapobiegnie przedwczesnym zmarszczkom!
  • Badaj i obserwuj swoją skórę. Jeśli na twojej skórze pojawił się nowy pieprzyk lub dotychczasowy uległ zmianie udaj się do lekarza. Pamiętaj również o comiesięcznej samokontroli skóry, bo nic tak nie chroni przed rakiem skóry jak profilaktyka.

Oczywiście w trakcie wypoczynku na słońcu należy pamiętać o piciu dużej ilości wody, słodkie napoje i piwo nie nawadniają naszego organizmu tak dobrze jak zwykła woda.